Arbetet med Finlands nya spellag, som ska ersätta monopolet med ett licenssystem för nätcasino och betting på nätet ser nu ut att dra ut på tiden. Enligt en granskning av Rahapelisanomat har lagförslaget fastna i riksdagens utskottsberedning. De politiska avvägningarna kring reklam, konsumentskydd och juridisk precision uppges vara mer omfattande än väntat.
Licenssystem i stället för monopol
Reformen är en av de mest omfattande spelpolitiska förändringarna i Finlands moderna historia. Målet är att bryta Veikkaus monopol på nätspel och skapa en reglerad marknad där privata och utländska aktörer kan verka under licens. Regeringen har velat ha ett färdigt regelverk senast i början av 2027.
Men enligt Rahapelisanomat arbetar Inrikesministeriet fortfarande med att besvara de frågor som kommit in under remissrundan. Det handlar bland annat om definitioner av spelansvar och hur ”måttlig marknadsföring”ska tolkas juridiskt, en formulering som flera experter anser vara för vag för att hålla i domstol.
Reklamoro bromsar processen
En central orsak till förseningen är den politiska oron för spelreklamens omfattning efter att licenssystemet införts. I en uppmärksammad analys från Yle varnas det för att spelreklamen kan ”explodera” om internationella spelbolag får samma rättigheter att annonsera som andra kommersiella aktörer.
Den möjliga reklamökningen ses som politiskt riskabel. Finland har i dag en mycket låg nivå av spelreklam jämfört med flera andra länder, och partier inom regeringen befarar att en snabb liberalisering kan skapa en backlash bland väljare, särskilt bland dem som haft problem med spelberoende.
Politisk oro inför valet 2027
Enligt uppgifter som Rahapelisanomat hänvisar till finns det även en politisk dimension bakom fördröjningen. Inom Samlingspartiet, som leder regeringen, uppges det finnas en växande oro för hur en liberalisering av spelmarknaden skulle påverka partiets ställning inför riksdagsvalet våren 2027.
Om den nya lagen träder i kraft enligt ursprunglig plan, den 1 januari 2027, skulle licensmarknaden öppnas bara några månader före valet. Flera regeringsföreträdare sägs frukta att en snabb ökning av spelreklam, liknande det scenario som Sverige upplevde vid sin marknadsöppning, skulle skapa negativ publicitet under en politiskt känslig period.
Det ledande oppositionspartiet, Socialdemokraterna (SDP), ligger redan före i opinionsmätningarna, och en intensiv reklamperiod precis före valdagen anses kunna bli en av de faktorer som påverkar väljare med starka åsikter om spelproblem, konsumentskydd eller kommersiell påverkan. Inom Samlingspartiet finns därför uppfattningen att ett mer utdraget lagstiftningsarbete skulle minska risken för en sådan situation.
Osäker tidtabell för reformen
Förseningen innebär att de förväntade skatteintäkterna från licensierade bolag, liksom den efterfrågade möjligheten att få bättre kontroll över utländska spelsajter, skjuts framåt i tiden. Samtidigt pekar Rahapelisanomat på att en stor del av finländarnas nätspelande redan sker hos aktörer utanför myndigheternas räckvidd, vilket gör reformens tidtabell alltmer betydelsefull.
Den politiska hanteringen fortsätter under våren, men mycket tyder på att riksdagen inte kommer att hinna behandla lagen i den takt regeringen planerat. Därmed ökar sannolikheten att öppningen av marknaden skjuts mot mitten av 2027 eller senare, beroende på hur diskussionen om reklam och konsumentskydd utvecklas.










