STOCKHOLM – Spelutvecklaren Hacksaw AB redovisar en imponerande tillväxt för tredje kvartalet 2025. Bolaget rapporterar intäkter på 52,0 miljoner euro, vilket är en ökning med cirka 39 % jämfört med motsvarande kvartal året innan (37,3 miljoner euro).
Justerat rörelseresultat (adjusted EBIT) uppgår till 42,1 miljoner euro, upp cirka 29 % från året innan. Marginalen ligger på 81,0 %.
Dessutom rapporterar bolaget ett nettoresultat på cirka 38,7 miljoner euro, motsvarande en vinst per aktie (EPS) på ungefär 0,13 euro (jämfört med 0,11 euro ett år tidigare).

Bild: Hacksaw AB
Hacksaw lyfter fram flera framgångsfaktorer som driver tillväxten. Bland annat anges att antalet dagliga spelomgångar har ökat med cirka 50 % jämfört med Q3 2024, vilket stöder bolagets starka intäktsökning.
Bolaget har också vässat sin spelportfölj och fortsatt internationaliseringen. De 10 mest populära spelen står numera för ungefär 45 % av bruttointäkterna, vilket är ned från cirka 60 % året innan. Det är ett tecken på att intäkterna sprids ut över fler titlar och kanske minskar beroendet av några få stora succéer.
Marginalerna visar en viss minskning jämfört med motsvarande period förra året. Justerad EBIT-marginal landade vid cirka 81 %, mot 87,4 % året innan. Bolaget anger att den marginella nedgången delvis beror på högre kostnader för tredjepartsinnehåll och stärkning av personalstyrkan.
Hur ser framtiden ut för Hacksaw?

Bullets & Bounty visar att Wanted Dead or a Wild inte var någon engångsträff bland Hacksaws vilda västern-slots
Hacksaw har verkligen imponerat under året med titlar som Bullets & Bounty, Chaos Crew 3, Sun Princess och flera uppföljare till succén Le Bandit, varav Le Cowboy lanseras den här veckan. Vi har redan hunnit provsnurra, och det råder ingen tvekan om att det är en stark kandidat till årets spelautomat.
Bland de fyra stora spelstudiorna Play’n GO, Pragmatic Play, Nolimit City och Hacksaw, känns det som att just Hacksaw leder ligan när det gäller kreativitet och nyskapande. Studions pipeline ser dessutom fortsatt lovande ut med kommande titlar som Army of Ares.
En växande del av bolagets intäkter kommer också från OpenRGS™, Hacksaws egen plattform för externa studios. Genom OpenRGS kan tredjepartsutvecklare bygga och distribuera sina spel via Hacksaws backend-system, vilket ger dem tillgång till bolagets globala nätverk av operatörer och licenserade marknader. Under kvartalet lanserades enligt rapporten femton spel från sex externa studios via OpenRGS, vilket är ett tecken på att Hacksaw breddar sin roll från ren spelstudio till teknik- och distributionspartner för hela branschen.
Vi anser att framtiden ser med andra ord ljus ut för Hacksaw.
Samtidigt kvarstår den eviga frågan om värdering: spelbolag är knappast börsens älsklingar just nu, tyngda av ESG-skepsis och ett allt hårdare klimat kring grå och svarta marknader. Det har bl.a Evolution, som släppte sin Q3 rapport förra veckan, fått märka.

I skrivande stund ligger Hacksaw AB:s aktie på 75,50 kronor på Stockholmsbörsen, ett fall på 0,66% från igår. Bild: Nordnet










