HELSINGFORS Det statliga spelbolaget Veikkaus, som har monopol på spelmarknaden i Finland, utreds av myndigheterna för misstänkt otillåten marknadsföring i sociala medier. Enligt uppgifter ska bolaget ha köpt betald synlighet för inlägg på Meta-plattformar – något som kan stå i strid med landets lotterilag.
Polisen bekräftar utredning
Den nationella polismyndigheten bekräftar att en förundersökning pågår för att klarlägga om Veikkaus brutit mot de strikta reglerna för spelreklam, uppger Helsingin Sanomat. Bolaget ska bland annat ha betalat för att lyfta inlägg som marknadsför pokerturneringar och andra evenemang – en gråzon i lagstiftningen, där endast “information” om verksamheten är tillåten.
Enligt lag får Veikkaus informera om sina spel, men inte uppmuntra till spel eller använda köpt digital exponering. Just det sistnämnda gör att fallet nu väcker uppmärksamhet.
Veikkaus: ”Vi har följt reglerna”
Veikkaus medger att betald annonsering förekommit men hävdar att det handlat om att informera om större pokerturneringar – inte om att driva försäljning.
– Vi har använt våra kanaler sparsamt och alltid i enlighet med lagen, uppger bolaget i ett uttalande.
Det är dock inte första gången Veikkaus hamnar under lupp. Tidigare har bolaget kritiserats för kampanjer som ansågs glorifiera spel eller rikta sig mot riskgrupper.
Fallet kommer i känsligt läge
Tidpunkten för granskningen är besvärlig. Finland förbereder just nu en omfattande reform av spelmarknaden, där Veikkaus monopol ska avvecklas och privata bolag får söka licens från år 2027. I takt med att övergången närmar sig växer pressen på att Veikkaus uppträder fläckfritt – både juridiskt och etiskt.
Flera branschbedömare menar att staten nu riskerar att hamna i ett trovärdighetsproblem: när samma aktör både reglerar och äger den dominerande speloperatören.
Balansgång mellan intäkter och ansvar
Veikkaus står inför en svår balansgång. Som statligt bolag förväntas det bidra till allmännyttan, men samtidigt agera ansvarsfullt och inte uppmuntra till överdrivet spelande. De senaste åren har bolaget förlorat marknadsandelar till utländska spelbolag som fortfarande verkar utan finsk licens men erbjuder friare marknadsföring och generösare bonusar.
Ett vägval för statens spelpolitik
Oavsett hur utredningen slutar väcker fallet frågor om statens roll i en förändrad spelmarknad. När Finland öppnar upp för privata aktörer 2027 kommer spelreklam att regleras lika strikt för alla, men tills dess är det just Veikkaus som symboliserar gränsdragningen mellan ansvar och konkurrens.
Om bolaget fälls riskerar inte bara Veikkaus sitt anseende. Det skulle också skaka om förtroendet för hela den finska spelpolitiken, i ett läge där landet redan förbereder sig på att släppa in konkurrenter.










